1012تفویض اختیار
اختيار عبارتي است كه معمولا" بصورت غلط تعبير شده و در موارد مختلف به اشتباه از آن استفاده ميگردد. تفويض اختيار زماني معني مي يابد كه شما آگاهانه يك نفر را انتخاب كنيد و اختيار بخشي از كار را كه وظيفه معمول شماست و در ازاء انجام آن حقوق مي گيرد به او واگذار كنيد .
هر شغل از سه قسمت تشكيل شده است :
1. مسئوليت كه بخش عملي شغل است .
2. اختيارات كه بخش تصميم گيري شغل است . اگر شما همراه با مسئوليت اختياراتي نيز داشته باشيد ، در اين صورت مي توانيد تصميم بگيريد كه كاربايد چگونه انجام شود
3. پاسخگويي كه پذيرش قوت ها و ضعف ها است . اگر پاسخگوشما هستيد ، در صورت بروز اشتباه بدون در نظر گرفتن انجام دهنده كار ، شما بايد پاسخگو باشيد.
تفویض اختيار موفق ، مسئوليت دادن همراه با اختيارات است . اگر شما بعنوان يك مدير ، اختيار انجام كاري را به كسي محول كنيد و از او اشتباهي سر بزند ، اين وظيفه شماست كه مسئوليت آن اشتباه را بر عهده بگيرد .
دغدغه های تفویض اختیار
• كار را خودتان سريعتر انجام مي دهيد .
• هيچكس قابليت و مهارت انجام كار را ندارد .
• ديگران ممكن است آن را درست انجام ندهند.
• ديگران ممكن است آن را بهتر انجام دهند .
• وقت كافي براي آموزش افراد نداريد .
• آنها خودشان كارهاي زيادي براي انجام دادن دارند.
• ممكن است ديگران فكر كنند كه شما كار بر دوش آنها نهاده ايد .
• ممكن است خودتان بيكار بمانيد .
• از دست دادن كنترل
تمام خطرات و مشكلات فوق ، احساسات واقعي اند . با وجود اين ، تفويض اختيار بسيار مهم و در واقع قسمتي از شغل يك مدير است.
مزایای تفویض اختیار
• شما را قادر مي سازد بيشتر روي جنبه هايي از كار متمر كز شويد كه به تجربه ، مهارت ودانش شخص نياز دارد.
• بيشتر كارهاي مديران بايد بر طرح و برنامه ريزي در مورد آينده متمركز شوند ، نه ترتيب دادن مسائل جاري روزمره.
•
مديران بايد به ارتقاء توانايي ديگران در انجام كارها توجه كنند ، نه به انجام دادن كارهاتوسط خودشان.
• واگذاري اختيارات براي انگيزه دادن به افراد مفيد است.
• تفويض اختيار راهي براي آموزش كاركنان است.
• تفويض اختيار براي پيشرفت شغلي كارمندان بسيار مفيد است .
• تفويض اختيار بهترين روش توانمندساز است
قبل از تفویض اختیار
• به حوزه اصلي عملكرد تان و ديگر وظايفي كه بعهده داريد نگاهي بيندازيد.
• تعدادي از وظايفي را كه مي توانيد بعهده ديگران بگذاريد مشخص كنيد.
• نتايج تفويض اختيار را مشخص كنيد (اثرات مثبت و منفي ، با اهميت و كم اهميت بودن، بزرگ وكوچك بودن نتايج و...) .
• ميزان علاقه ديگران را د ر مورد واگذاري اختيار به آنها برآورد نماييد.
• قابليت و توانايي آن فرد را ارزيابي كنيد.
• طرح آموزشي آماده كنيد ( به ياد داشته باشيد كه فقط تعداد اندكي از كارها را مي توان به سادگي بر عهده ديگران نهاد و واگذاري بسياري از آنها مستلزم آموزش است)
دوره تفویض اختیار
حوزه و دامنه اختيارات و الزامات كار را براي شخصي كه كار را به او واگذار مي كنيد مشخص نماييد .
- او را در تمام زمينه ها آموزش دهيد .
- براي مسئوليت او حد و مرز مشخص كنيد .
- نشان دهيد كه به او اطمينان داريد . - درباره زمان انجام كار با يكديگر توافق كنيد .
- موضوع تفويض اختيار را با كساني كه كارشان تحت تأثير اين مسئله است و به آنان مربوط مي شود در ميان بگذاريد.
- هنگام انجام وظيفه ، بر كار شخص نظارت داشته باشيد واوراحمايت كنيد .
- پيشرفت كار را بصورت منظم ارزيابي كنيد .
- در جايي كه تقدير از فرد ضرورت دارد ، اين كار را انجام دهيد .
بعد از تفویض اختیار
- موقعيت ناشي از تفویض اختيار را ارزيابي كنيد .
- هرگونه نياز به آموزش بيشتر را ، مشخص نماييد .
- واكنش نشان دهيد .
- كار را بصورت دائمي واگذار كنيد.