3008
ارج نهادن به مشتری !

در کلاسها و سمینارهای مدیریت ، اغلب از سبک منحصر به فرد یکی از شرکتهای هواپیمایی برای دانشجویان ،مدیران وعلاقه مندان به مباحث مدیریت سخن به میان می آید.کسانی که زیاد مسافرت می کنند ، از بروشورها واطلاعیه هایی که مهمانداران این خطوط هوایی هنگام سوار شدن به هواپیما به آنها می دهند ،صحبت می کنند. در یکی از این سمینارها ، زمانی که بحث ارج نهادن به مشتری به میان آمد ، از توجهی که کارکنان این شرکت نسبت به مشتریان خود به عمل می آورند یاد شد . در این هنگام ، یکی از مدیران شرکت کننده دست بلند کرد و گفت : خانمها و آقایان ، اجازه بدهید برایتان بگویم که در حال حاضر ، توجه کارکنان این شرکت نسبت به مسافران و مشتریان خود تا چه حد است!

در حالی که سکوت تعجب آمیزی همه فضا را پر کرده بود ،شرکت کنندگان با اشتیاق و ولع ویژه ای در انتظار ادامه صحبتهای او بودند و می خواستند بدانند که چه
می خواهد بگوید .بعضی ها هم تصوّر می کردند که این شخص می خواهد در مخالفت با گفته های یادشده حرف بزند. لحظاتی بعد،سخنان آن شخص ،سکوت اسرارآمیز فضا را در هم شکست او می خواست درباره خدمات منحصر به فردی که از این خطوط هوایی گرفته بود صحبت کند وحرفهای ما در مقایسه باسخنان او بسیار کمرنگ
می نمود :

 ...موضوعی که می خواهم برایتان نقل کنم ، یک واقعیت است و قصه یا افسانه نیست .همسر من بلیط مخصوص تخفیف داری از این شرکت خریداری کرده بود. وی ناخواسته این بلیط را به سبب مسافرت خانواده اش از دست داده به طوری که این بلیط با قیمتی که روی آن نوشته شده بود دیگر برای مسافرت اعتبار نداشت. همسرم در این جریان خود را مقصّر نمی دانست لذا به منظور توضیح دادن و رسیدگی به مشکل که برایش پیش آمده بود ، به مقامات شرکت شکایت کرد . آنها با روی گشاده واحترام اورا پذیرفتند وبه حرفهایش گوش دادند.چون از دست آنان در این مورد کاری ساخته نبود،مدیریت ارشد شرکت را خبرکردند و از وی چاره جویی نمودند ،مدیر عامل شرکت شخصا در فرودگاه حضور یافت وبلیط جدیدی به دست او داد!
 حاضران در سمینار با تعجّب و ناباوری به یکدیگر نگاه کردند. آنها بهت زده شده بودند.یعنی تا این اندازه می توان به مشتری ارج نهاد!یعنی تا اندازه اندیشه احترام به مشتری می تواند مفید و اثر بخش باشد. آنها با شنیدن این ماجرا ارزش واقعی داشتن اعتقاد راسخ و باور راستین نسبت به یک اصل مهم مدیریتی و رفتاری را دریافته بودند.