مراحل ایجاد یک واحد روانشناسی صنعتی در یک سازمان
1. شناسایی نیازها
- بررسی چالشها و مشکلات موجود که میتواند با روانشناسی حل شود.
- بررسی نیازهای مربوط به ارزیابی و بهبود عملکرد.
- بررسی نیازهای مربوط به ارتقای سلامت وایمنی.
2. تعیین اهداف
- تعیین اهداف مشخص ، قابل اندازهگیری ، قابل دستیابی ، مرتبط و زمان دار برای این واحد.
- به عنوان مثال کاهش غیبت کارکنان ، تعیین چهارچوب فعالیت های هر واحد ، نحوه ارتباط واحدهای مختلف یک مجموعه با یکدیگر و ...
3. طراحی ساختار واحد
- تعیین جایگاه واحد در ساختار سازمانی( زیر نظر کدام واحد قرار میگیرد).
- تعیین سلسله مراتب ادراری و ارتباطات داخلی واحد.
- تعیین تعداد و نوع پستهای سازمانی مورد نیاز.( روانشناسی صنعتی ، مشاوره ، کارشناس و ...)
4. تعیین وظایف
- تعیین وظایف اصلی و فرعی ( ارزیابی و انتخاب ، آموزش و توسعه ، مشاوره ، ارتقای سلامت و ...)
- تعیین فرایندهای کاری برای هر وظیفه.
5. تعیین منابع
- تعیین منابع مالی ، انسانی و فیزیکی مورد نیاز
- تأمین بودجه تجهیزات ، نرم افزار ، فضای فیزیکی و ...
- استخدام یا انتقال کارکنان واجد شرایط
6. اجرای واحد
- راه اندازی واحد با توجه به طراحی انجام شده
- اجرای برنامه ها و فعالیت ها
- ارتباط و همکاری با سایر واحدهای سازمان
7. ارزیابی عملکرد
- ارزیابی مستمر عملکرد واحد بر اساس اهداف تعیین شده
- بررسی اثربخشی فعالیتها و برنامه ها
- انجام اقدامات اصلاحی در صورت نیاز
نکات مهم
* حمایت مدیریت : ایجاد واحد روانشناسی نیازمند حمایت و پشتیبانی مدیریت ارشد سازمان است.
* ارتباط مؤثر : ارتباط مؤثر با سایر واحدها و کارکنان برای موفقیت ضروری است.
* تخصص و تجربه : استفاده از متخصصان روانشناسی صنعتی باتجربه و دانش کافی.
* ارتقای فرهنگ سازمانی : این واحد می تواند به ارتقای فرهنگ سازمان و ایجاد محیط کار سالم کمک کند.